به هرگونه تغییری در سمت نرم‌‌افزار یا سخت‌افزار که باعث کاهش یا از بین بردن محدودیت‌ها شود، هک گفته می‌شود. به عنوان مثال شما نرم‌افزاری دارید که دارای لایسنس می‌باشد، اگر شخصی لایسنس سمت نرم‌افزار را دور بزند، آن نرم‌افزار را هک کرده است. بحث قانونی و غیرقانونی بودن این کار کاملا مشخص است و تعریف کلی از هک باید مشخص باشد. همچنین این فرآیند در سمت سخت‌افزار نیز می‌تواند اتفاق بیافند. اگر شخصی بتواند محدودیت‌های کپی‌رایت سمت سخت‌افزار، مانند اضافه کردن ویژگی جدید در گوشی‌های آيفون و یا تغییر باتری در یک مدار. از بین بردن هرگونه محدودیت در این سخت‌افزارها در واقع فرآیند هک می باشد.

آیا با کپی پیست روش‌ها و استفاده از ابزارها هر شخصی هکر محسوب می شود؟
باید به این نکته توجه داشت افراد با سطح دانش مختلف و توانایی‌های مختلف می‌توانند تغییراتی غیرقانونی در نرم‌افزارها انجام دهند. به عنوان مثال اگر شخصی آموزش‌های ابتدایی کرک کردن را یاد گرفته باشد شاید بتواند خیلی از نرم‌افزارها رو کرک کند، یا حتی اگر کار با ابزارهای مختلف تست نفوذ را یاد گرفته باشد شاید بتواند وب‌سایت‌های مهمی را هک کند ولی هیچ‌گاه هکر محسوب نمی‌شود. در واقع افراد با سطح دانش پایین با کپی کردن متدهای هکرها، فرآیند را تکرار می‌کنند و هیچ‌گونه نوآوری ندارند. این افراد تازه کار Script Kiddie یا Newbie محسوب می‌شوند که صرفا کار با ابزار یا فرآیند مشخص را از یک هکر یاد گرفته‌اند و تکرار می‌کنند.

تفاوت بین هکرهای قانونمند (Ethical) و غیرقانونی (BlackHat)
هکرها با دیدگاه‌های مختلف محدودیت‌های قانونی و غیرقانونی را دور می‌زنند و در واقع هکرها می‌توانند قانونمند یا غیرقانونی عمل کنند. هکرهای BlackHat که محدودیت‌ها را به صورت غیرقانونی دور می‌زنند به طور مثال کپی‌خور کردن دستگاه‌های Play Station یا کرک کردن سیستم عامل ویندوز و یا کرک کردن نرم‌افزارهای کاربردی مثل Internet Download Manager یک فرآیند غیرقانونی است که هکرها این عملیات را انجام می‌دهند. به طور کلی به این دسته از هکرها Cracker نیز گفته می شود.