همان طور که وب سایت‌ها به عنوان روتر و فایروال‌های نقاط ورودی و خروجی یک شبکه به شمار می‌آیند، شبکه‌های اجتماعی نیز نقاط ورودی و خروجی به افراد محسوب می‌شوند. بنابراین گاهی اوقات ممکن است برخی اشخاص بدون آگاهی اطلاعات شخصی خود مانند محل زندگی، دارایی و همچنین علاقمندی‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی بازگو کرده و آن‌ها را در اختیار سایر کاربران بگذارند.

طبیعتا هکرها می‌توانند با در اختیار داشتن این اطلاعات به نقاط ضعف و همچنین شخصی این افراد دسترسی پیدا کرده و به روش‌های مختلف مانند مهندسی اجتماعی (Social Engineering) که در حوزه امنیت اطلاعات به نوعی دستکاری روانشناختی اطلاق می‌شود، این اطلاعات را افشا کرده و یا با استفاده از آن‌ها کارهای خاصی انجام دهند که به ضرر کاربران ناآگاه تمام شود. از جمله کارهای سوئی که از این طریق انجام می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هک اینستاگرام
  • هک تلگرام
  • هک فیسبوک

سه فضای مجازی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم بخشی از شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند که استفاده از آن‌ها نسبت به بقیه مرسوم‌تر است و در سطح دنیا کاربران بسیار زیادی دارند و افراد مختلفی از آن‌ها برای برقراری ارتباط با دوستان و یا کسب و کارهای مختلف استفاده می‌کنند که البته حفظ حریم ایمنی در آن‌ها نکته مهمی است که ما در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

هر یک از این شبکه‌های اجتماعی از مکانیسم‌های قوی امنیتی برخوردارند و امکان ورود غیرقانونی و یا هک آن‌ها وجود ندارد، بنابراین اگر در فضای مجازی با افرادی روبرو شدید که ادعای هک و یا فروش این نوع سرویس‌ها را با قیمت‌های مختلف داشتند، مطمئن باشید که با کلاهبرداران اینترنتی طرف هستید.

ما در ادامه قصد داریم به شما بگوییم که هکرها چگونه از این دیتابیس استفاده می‌کنند. هکرها برای این منظور از اطلاعات (Database) که پیشتر یا اکنون از سایت‌های هک شده بیرون کشیده‌اند و این اطلاعات شامل رمزهای ایمیل می‌شود و به آن‌ها کمبو (Combo) نیز می‌گویند برای نفوذ به اکانت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

در واقع همین اکانت‌های وی پی ان مانند HideMyAss و که امروزه شاهد فروش آن‌ها هستیم از این طریق به دست آمده‌اند.

بیایید به جنبه دیگر این موضوع نگاه کنیم. هکرها با تبلیغاتی که در فضای مجازی راه می‌اندازند می‌خواهند به شما بگویند این شبکه‌ها ناامن هستند و کلید ایمن کردن آن‌ها تنها در دستان ماست.

چگونه امنیت صفحه اینستاگرام خود را تضمین کنیم؟
موضوع امنیت صفحه اینستاگرام یکی از کلید واژه‌های مهمی بود که در چند سال گذشته در فضای اینترنت بسیار جستجو شده است و بسیاری از کلاهبرداران اینترنتی نیز با استفاده از حساسیتی که روی این موضوع وجود داشت، توانستند پول‌های بسیاری به دست آورند.

به طور کلی اگر از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنید، لازم است برای حفط امنیت خود و اکانت‌تان روش‌های زیر را به کار گیرید.

  • از رمز عبور مناسب استفاده کنید. بهتر است پسوردی که انتخاب می‌کنید بیشتر از 6 کاراکتر بوده و مانند P@ssw0rd شامل حروف و عدد باشد.
  • از رمزهای عمومی استفاده نکنید و از انتخاب یک رمز عبور یکسان برای دسترسی به همه شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایت‌های مختلف بپرهیزید زیرا اگر یکی از آن‌ها هک شوند دسترسی هکرها به سایر اکانت‌های‌ شما به راحتی میسر می‌شود.
  • همچنین توصیه می‌کنیم از پسورد سازها (Password Generators) نیز استفاده نکنید، زیرا سایت‌هایی که رمز تولید می‌کنند ممکن است این رمزها را ذخیره کنند و در آینده از آن‌ها استفاده نمایند. علاوه براین استفاده از سایت‌هایی که میزان امنیت رمز شما را مورد سنجش قرار می‌دهند نیز کاری بسیار اشتباه است. بنابراین با دست خودتان اقدام به عمومی کردن پسوردتان نکنید.

نکته: چنانچه مایلید ببینید آیا ایمیل‌تان قبلا در دیتابیس سایت‌های هک شده افشا شده است یا خیر، می‌توانید از این سایت‌ها استفاده کنید اما هرگز پسورد خود را در این سایت‌ها وارد نکنید.

  • عکس و یا فیلم‌های شخصی از خودتان به اشتراک نگذارید زیرا می‌توان با استفاده از برنامه‌های ویرایشی مختلف ادیت فیلم و عکس از آن‌ها بر علیه خودتان استفاده کرد. تکنولوژی‌هایی از قبیل Deep Fake به هکرها این اجازه را می‌دهند تا با استفاده از عکس و فیلم‌های‌تان شما را در مکان و زمان نامناسب قرار دهند و با پخش اطلاعات دروغین، هجمه‌های مختلف و اغلب جبران‌ناپذیری را به شما وارد نمایند.
  • از کد احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده نمایید.
  • شماره موبایل خود را به اکانت‌تان متصل کنید.
  • یک ایمیل جهت ریکاوری برای اکانت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف وارد نمایید.

با روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم می‌توانید اکانت اینستاگرام خود را امن کرده و از پرداخت هزینه به افراد دیگر بی نیاز شود.