شبکه های اجتماعی یک عضو جداناپذیر از زندگی روزمره ما هستند. در هر شغل یا سمتی، باید به این نکته دقت داشته باشیم هر مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم امکان سواستفاده دارد. به طور مثال فرض کنید شما عکس ماشینی که تازه خریداری کرده‌اید را به اشتراک گذاشته‌اید. اگر از پلاک عکس بگذارید، اطلاعاتی از پلاک بدست می‌آید و یا اگر عکس به صورت کامل باشد، مدل ماشین‌تان مشخص می‌شود. حتی اگر از خودتان در مکان خاصی عکس بگذارید، محیطی که داخل عکس مشخص است امکان شناسایی موقعیت شما را فراهم می‌سازد. اطلاعات بیشتر را می‌توانید از OSINT عکس بدست آورید. به عنوان مثالی دیگر، زمانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، برخی از این شبکه‌ها، مواردی از اطلاعات شما را افشا می‌کنند. مدل گوشی شما اندروید یا آیفون هست و یا شما از مرورگر فلان استفاده می‌کنید مثل توییتر. حتی اگر شبکه‌های اجتماعی را در حالت خصوصی استفاده کنید، دوستان شما در صورتی که پابلیک باشند با لایک کردن، عکس شخصی شما را مشخص خواهند کرد. یا در اینستاگرام و فیسبوک امکان شناسایی اطرافیان شما وجود دارد. در این بین بدست آوردن موقعیت شما می‌تواند برای شما بسیار خطرناک باشد و یا حتی با ارتباطی که شما دارید این امکان وجود دارد که تجارت شما را به خطر بیاندازد. هر پستی که در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهیم آرشیو می‌شود و یا حتی هر لایکی که می‌کنیم یا کامنتی که می‌گذاریم بعدا امکان جستجو بر روی آن‌ها وجود دارد. چون شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترده است، مبحث OSINT Social Network چندین جلسه شده است. بالطبع در چندین پست هم آن را خلاصه و مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. به علت اینکه شبکه‌های اجتماعی مختلف بازخوردهای متفاوتی در کشورهای مختلف دارند، اگر کسی بخواهد دیگری را جهت استخدام بک‌گراند چک کند، شبکه اجتماعی لینکدین او را چک می‌کند. ارتباطات پست‌های تخصصی مقالاتی که منتشر کرده است و رزومه‌اش را مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

توییتر شبکه اجتماعی بسیار پرطرفدار مابین کشورها می‌باشد، در شرق و غرب توییتر بسیار تاثیرگذار در سیاست، اقتصاد و تبلیغات می‌باشد. یکی از عواملی که می‌توان روی توییتر جستجو کرد خود شخص است. شما می‌توانید بر اساس یک کاربر خاص توییت‌هایی که ارسال شده است را مورد ارزیابی قرار دهید. همچنین می‌توانید توییت‌هایی که دیگران در جواب شخص مورد نظر ارسال کرده‌اند یا در توییت‌هایی که شخص تگ شده است جستجو را انجام دهید. نحوه جستجو در قسمت جستجوی توییتر مثل گوگل می‌ماند و با استفاده از عملگرهای مختلف می‌توان براساس کاربر، هشتگ، لوکیشن خاص جستجوهای مختلفی را انجام داد. در این بین سایت‌های مختلف با استفاده از API توییتر و با قابلیت‌های مختلف که امکان مشاهده نتایج گرافیکی در نمودارها و تحقیق را می‌دهند، به صورت رایگان قابل استفاده هستند. از توییتر می‌توان برای تحلیل مباحث اقتصادی استفاده کرد، به طور مثال هشتگ‌هایی که در مورد بورس کشورهای مختلف یا حتی نام کوین‌های کریپتوکارنسی و اخباری که از ابنفلوئنسرهای مختلف توسط توییت‎‌ها منتشر می‌شود روی قیمت‌ها بسیار تاثیر گذار است. همچنین اگر فردی از توییت به عنوان رسانه کسب و کارش استفاده می‌کند، با توجه به ساعت‌های توییت‌هایش می‌توان به ساعت خواب یا حداقل ساعت کارش رسید.

نحوه مواجه یا شناسایی اکانت‌ها: در توییتر می‌توان اکانت‌ها را بر اساس Userid یکتا درآورد و افرادی که سایبر بولی (Cyber Bullying) می‌کنند و کلاهبرداری و ایجاد مزاحمت می‌کنند و دایما نام اکانت را تغییر می‌دهند را ردیابی کرد. در اینستاگرام هم می‌توان از این مورد استفاده کرد.
https://tweetbeaver.com/getid.php
اگر به عنوان یک خبرنگار یا تاجر یا حتی یک محقق امنیتی از توییتر استفاده می‌کنید، می‌توانید از توییت‌دک استفاده کنید و براساس هشتگ‌های خاص یا افراد، اخبار را پیگیری کنید.
https://tweetdeck.twitter.com/

برای دریافت فیلم جلسه
https://t.me/learnpentest/393
برای دریافت صدا جلسه
https://t.me/learnpentest/394